Eksperci o globalnym ociepleniu
29 października w klasie VI, na lekcji j. polskiego, odbyła się debata ekspercka na temat globalnego ocieplenia.
Debata poprzedzona była profesjonalnymi prezentacjami multimedialnymi i filmem, przygotowanymi przez uczennice: Oliwię Mitę, Martynę Świecę i Natalię Lelek. Natomiast Kamila Rogala i Julia Dziobak zaprezentowały plakaty i artykuły na ten temat.
Następnie uczniowie mogli zadawać ekspertom pytania, związane z prezentowaną tematyką. Trzeba przyznać, że uczennice świetnie poradziły sobie w tej niełatwej roli.
Podczas debaty dowiedzieliśmy się, że globalne ocieplenie spowodowane jest wypuszczaniem do atmosfery gazów cieplarnianych, głównie dwutlenku węgla oraz metanu. Gazy cieplarniane zapobiegają wydostaniu się promieniowania podczerwonego z Ziemi do przestrzeni kosmicznej, powodując podgrzewanie się Ziemi. Innymi słowy ciepło zamiast wydostać się w kosmos, jest gromadzone w atmosferze, powodując zwiększanie temperatury.
O tym, ze temperatura Ziemi rośnie mówią dane z kilku źródeł, choćby z National Climatic Data Center (NCDD), która od 1880 roku bada średnie temperatury na lądach i ocenach na północnej i południowej półkuli. NCDC jest największą na świecie instytucją gromadzącą informacje pogodowe.
Ponadto prelegentki poinformowały nas, że zmiany będą zachodzić coraz szybciej. Do końca XXI wieku temperatura wrośnie 1,4 – 5,8 C. Taki scenariusz oznacza nasilenie ekstremalnych zjawisk pogodowych. Częściej będą występowały, fale upałów, susze, huragany, ulewy i powodzie. W Arktyce, od początku ubiegłego wieku zasięg lodu morskiego zmniejsza się z szybkością 2,7% na dekadę. Takie tempo zmian zakłóca funkcjonowanie łańcucha pokarmowego, co może spowodować wyginięcie wielu gatunków roślin i zwierząt.
Na pytanie, jak my możemy spowolnić globalne ocieplenie, uczennice podsunęły kilka rozwiązań np.:
- Zakup żarówek energooszczędnych (inaczej zwanych świetlówkami kompaktowymi z uwagi na ich proekologiczny charakter. Zużywają one znacznie mniej prądu (o 😯 procent) niż tradycyjne żarówki, dzięki czemu przyczyniamy się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
- Segregować odpady. Plastiki można wykorzystać powtórnie (np. poprzez kraking – przetwarzanie zużytych torebek foliowych na ropę, lepszą i czystszą niż tę wydobywaną z głębi ziemi).
- Podjąć działania, aby budynki, czyli nasze domy, sklepy, miejsca pracy były lepiej projektowane oraz wyposażone w bardziej energooszczędne systemy grzewcze, klimatyzacyjne i oświetleniowe.
- Pamiętać o gaszeniu światła, kiedy wychodzimy z pomieszczeń. Korzystać częściej ze środków komunikacji miejskiej lub rowerów (propozycja Oliwii), nie używać aerozolów w spray’u, które niszczą powłokę ozonową lub kupować te bez freonu.
- Debata ekspercka polega na tym, że kilka osób występuje w roli ekspertów i wypowiada się na dany temat. Jeden z organizatorów debaty lub kilku z nich przygotowuje pytania do ekspertów, na które udzielają oni publicznie odpowiedzi.