Pomysł na lekturę
Nie wszyscy uczniowie lubią czytać lektury, ale jeśli dowiedzą się, że czeka ich nietypowe zadanie związane z treścią, chętnie sięgają po książkę. Piątoklasiści wzięli udział w projekcie polegającym na przedstawienie lektury w … pudełku. Omawiana lektura to „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa” C.S. Lewisa.
Zadanie polegało na tym, aby w pudełku zamieścić wybrane przez ucznia elementy łączące się z treścią lektury, nad którą pracują np. bohaterów, miejsce akcji, krajobraz itp. Dodatkowo należało na zewnątrz pudełka zamieścić krótkie streszczenie i napisać w zeszycie list do wybranego bohatera, następnie całość zaprezentować i omówić.
Niewątpliwie „lektura w pudełku” na lekcjach w piątej klasie sprawdziła się, o czym świadczą zdjęcia prac, a także zwrotne odpowiedzi moich uczniów, że dzięki takiej formie opracowywania lektury, udało im się zapamiętać o wiele więcej, jednocześnie uczestnicząc w ciekawych zajęciach.
Dzięki takiemu zadaniu młodzi ludzie nie tylko mieli szansę wykazać się pomysłowością, udowodnić, że znają treść, ale przede wszystkim trenują umiejętność argumentowania i prezentowania swojej pracy na forum, a także redagowania dłuższej wypowiedzi pisemnej.
Małgorzata Król